Page 1 of 33 12311 ... LastLast
Results 1 to 10 of 321

Thread: Swedes maybe?

Member

Default Swedes maybe?

are there any swedish people here at all? Vi måste hjälpa varandra !

Senior Member

Jo men visst! Har nosat igenom medlemslistan några ggr och hittat några, även varit i kontakt med några.

Rosacea-vänliga produkter på den svenska marknaden är ju något begränsat så själv skaffar jag nästan allt direkt från USA. Har börjat ta Skin Eternal, som innehåller grape seed extract, vitamin C ester och ALA plus Pycnogenol. Köpte även Boswellia som jag hört mycket bra om. Allt från www.herbalnutricon.com, kom hit på två dagar! Sen kör jag med RosaceaCares rengörare och mjukgörare. Och ZincO får jag inte utelämna, varje dag så klart! Barriär mot väder och vind samt solskydd i ett! Och för mitt mjälleksem, eller seborrheic dermatitis, har jag Head & Shoulders Intensive Treatment, som man också får skaffa direkt från USA då den versionen inte finns i Europa. Funkar utmärkt och har hållit mig fri från mjälleksem i flera år nu!

Vad kör ni andra med?

Member

okej är det billigt med shipping från den sidan? Finns många sidor med billiga vitaminer och tillskott men vet ingen där frakten inte är så dyr..sidan du nämde kanske är bra. Jag är ofta svullen, särkilt mina ögonlock, vet du vad som kan hjälpa mot det? Boswellia ska väl va bra mot svullnad?

Senior Member

Mors!

Frakten sved ganska duktigt, men så var det express också, dom skickade på fredag och det var hos mig på måndag morgon. Jag köpte just från den butiken för att dom säljer vitaminer av märket Source Naturals, dessutom till ett väldigt bra pris. Man måste ju inte köpa just det märket, men deras Skin Eternal var en så bra blandning av just det vi behöver och Proanidin med Pycnogenol använder ju Nase himself. Vitamin C Ester har jag sett i 1000 mg tabletter i svenska nätaffärer, gick dock till min närmaste hälsokostbutik och där hade dom bara 500 mg tabletter, så man får väl skaffa det på nätet också. Skin Eternal innehåller vitamin C Ester men inte tillräckligt, enligt Nase skulle man ta mellan 3000 - 5000 mg utdelat under dagen.

Just ögonlocken vet jag inget som skulle hjälpa mot, tyvärr. Har inte hört att Boswellia skulle hjälpa just det, men det är möjligt. Det verkar vara ett väldigt mångsidig kosttillskott som kan vara rena undermedlet för hyn, om man ska tro många utsagor.

Apoteket ska visst ha nåt slags kylande zinkliniment, någon som provat?

Junior Member

Hej !
    Jag är från sydöstra Sverige. Kunskapen bland läkarna om Rosacea är mycket begränsat i det här delen av landet, så vi måste klara oss själva.
    Jag har haft Rosacea i 12 år. Sista året har jag inte använt någonting på ansiktet, bara det har lett till en stor förbättring.
    Jag går nu till en naturläkare Brian Corcoran. Han är från Nya Zeeland, vinterhalvåret bor han där, men sommarhalvåret på Hästö i närheten av Karlskrona. Han har gjort olika mätningar på mig, upptäckt vissa störningar i kroppens kemi. Han har rekommenderat till mig Vitamin B-50, Kalium, Magnesium, Pantoten, Vitamin C i form av askorbinsyra, com jag köper på apoteket. Min hud är betydligt lugnare och renare nu. Jag kan vara i solen, jag kan cykla utan "flushing", som tidigare hande 4-5 gånger per dag.
    Vi måste hjälpa varandra. Det fnns ingen hudläkare som bryr sig om Rosacea. Min hudläkare rekommenderade mig att ta antibiotika resten av mitt liv.

Member

Hej de första läkarna jag va hos va skit dåliga o fattade ingenting..men den jag har nu är jättebra! Hon heter Dr. Lonne Rahm och jobbar på hudavdelningen på karolinska..skit bra läkare! Jätte sympatisk och verkligen duktig..hon är också utbildad psykiatriker. Om man bor i sthlm så rekommenderar jag henne!

Senior Member

Välkommen ombord Eva!

När man läser här och på andra forum om rosacea blir det alltför tydligt vilken stenåldersnivå våra svenska läkare ligger på när det gäller rosacea. Jag har iaf lyckats hitta en som läst Dr. Nases bok och som jag kommer göra min eventuella fortsatta laserbehandling hos. Hon finns också i Stockholm och jobbar på Stureplanskliniken, Pyra Haglund var namnet.

Det där med alternativa behandlingsmetoder är intressant. Jag gick till en homeopat för några år sen när jag "bara" hade mjälleksem, men det gav inte mycket. Däremot är jag övertygad om att dom kan ha mycket att tillföra oss! Man måste bara stöta på rätt person. Jag skulle väldigt gärna vilja göra något liknande och se vad som är fel i just mitt system, för något är det ju.

Member

det behöver inte va nått som är fel i ens system ..mig gjorde dom massa prover på o kolla hormoner och olika värden i kroppen och allt va normalt..ena halvan av min släkt har väldigt ljus hy och jag har lagt märke till att många äldre i släkten att har ytliga blodkärl o så..så det ligger genitiskt. Man kan nog ha det i generna hela sitt liv men sen kanske det krävs något extra att det bryter ut, typ stress eller något liknande. För min del va det alldeles för mycket sol som gjorde att huden tillslut inte orka mer och det va då jag fick mina rosacea symtom. För övrigt är inget fel i min kropp vad jag vet. Däremot kan ju kosttillskot dämpa besvären, men det menas ju inte att själva besväret tillkommit av tex b vitamin brist bara för att b vitamin kan hjälpa för det är bra för huden och immunsystemet.

Senior Member

En sak som är så jobbig med just rosacea är ju att alla är så olika och alla reagerar så oerhört olika på olika saker. Det finns liksom ingen gemensam mall, även om många saker brukar förekomma hos de flesta.

Idag har jag iaf beställt en produkt som Dr. Nase anser ska vara det allra bästa solskyddet ute på marknaden just nu.

Här pratas det om den: http://forum.rosaceagroup.org/viewto...?t=139&start=0

Och här finns mer info om själva produkten från affären jag beställde ifrån: http://www.dermstore.com/product_Cit...PF+30_3993.htm

Problemet är bara att den kanske inte täcker lika bra som ZincO gör. Men Nase säger att det ska finnas nån slags flytande make up med dimethicone som man kan blanda in ett par droppar i Citrix och göra den ännu mer fulländad. Har frågat men inte fått svar på just den frågan än. Men jag ska så klart dela med mig av mina erfarenheter av den när den kommit och jag provat den i några dagar!

Member

Hej andMag79 och alla andra svenskar,

Det låter spännande med solskyddskrämen. Ser fram emot att ta del av dina erfarenheter med den.

Själv använder jag md formulations sun total protector 30. Om det är så att ni inte känner till den så finns den både som vit och som färgad kräm (mikroniserad zinkoxid, man ser inte så "vit" ut i den). På mig fungerar den jättebra, men som ni redan har nämnt här: alla reagerar olika. Jag köper den i välsorterade parfymeriaffärer här i Sverige.

Jag har diagnosen rosacea sedan 2 år tillbaka och har sedan dess läst Nases bok och min dagliga strategi är:

Rengörning morgon och kväll:
    L300 rengörningslotion utan parfym (apoteket)(På morgonen tar jag en droppe jojobaolja i mina våta handflator efter rengörningen och smörjer försiktigt in mitt ännu våta ansikte med detta. På kvällen torkar jag ansiktet torrt och applicerar ett tunt lager metronidazol lokalt.)
    Dagtid har jag alltid solskyddsfaktor på. Ingen annan kosmetika i ansiktet.

Kosttillskott:
    Linfröolja och gurkörtsolja (har haft stor betydelse för mina ögonbesvär)
    vindruvkärnextrakt och pycnogenol (100 mg + 40 mg två ggr/dag)
    ester-C 500 g 2 ggr/dag
    silicia forte 2 tabl/dag
    zink 30 mg/dag (tror att zink har haft betydelse för p&p)

Vidare måste jag i möjligaste mån undvika temperaturskillnader, varm mat och dryck samt stress. En liten handfläkt har jag funnit ypperligt för situationer när det plötsligt blir varmt t ex på bussen etc.

Om jag följer denna strategi är jag "villkorligt frisk". Flushar bara när hormonerna spelar mig ett spel (ägglossning och tiden innan mens).

Det var allt för nu. Jag är så tacksam för att detta forum och ni finns.

/Malay